قسمت سوم

بحران آلودگی هوا، ريشه‌ها، عواقب و راه‌حل‌ها<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

مرگ و میر آلودگی هوا در تهران

خطر مرگ و میر شهروندان تهرانی با افزایش ذرات معلق افزایش می‌یابد. ([1])  نتایج حاصل از یک مطالعه منطقه‌ای در تهران نشان داد كه در مدت 140 روز، 1160بیمار تهرانی به دلیل مشكلات تنفسی و قلبی ناشی از آلودگی هوا در 5 بیمارستان تحت معالجه قرار گرفتند.

 بر پایه این گزارش سالانه 4000 مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در تهران رخ می‌دهد كه علاوه بر این تعداد مشابهی نیز كه به بیماری سرطان ریه مبتلا شده‌اند و در معرض اكسیدهای نیتروژن بوده‌اند گزارش شده است. ([2]) روزانه ۱۲۰۰ تن آلاینده در هوای تهران پخش می‌شود. ([3])  این در حالی است كه رشد سالانه انتشار Co2 در كشور ۲۵ درصد است.([4]) 

مجموعه عوامل فوق نشان می‌دهد كه وضعیت آلودگی هوا در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و همواره رو به وخامت می‌گذارد. لذا باید برای اصلاح وضعیت موجود چاره‌ای اندیشیده شود. براساس تحقیقات انجام شده می‌توان با حذف حداقل 4 سفر كوتاه درون شهری و غیرضروری با اتومبیل شخصی در طول یک سال از انتشار 100 كیلوگرم منوكسید كربن جلوگیری كرد. ([5])   

بر اساس مطالعات انجام شده در یكی از دانشگاه‌های آمریكا، انتشار هر تن از مواد آلاینده هوا معادل 5300 دلار هزینه‌های جنبی ( بیماری، تخریب ابنیه تاریخی،  كثیف نمودن پوشاک و اثاثیه منازل و ...) بر جوامع تحمیل می‌كند كه تنها برای سال 1380 در ایران این برآورد بالغ بر 1/1 میلیارد دلار می‌شود. ([6])

مبلغ 1/1 میلیارد دلار هزینه‌های جنبی آلودگی هوا بر اساس محاسبه فوق‌الذكر و با احتساب هر دلار 865 تومان معادل 5/951 میلیارد تومان می‌شود. این رقم دو برابر كل فصل خدمات درمانی در بودجه سال 1383 است كه معادل 415 میلیارد تومان است. مقایسه رقم فوق با بودجه‌های درمانی سال 1383 كشور اهمیّت این موضوع را نشان می‌دهد.

به گزارش بانک جهانی ضرر و زیان مالی ناشی از آلودگی هوا در ایران در سال 2001 میلادی(1379) حدود 7 میلیارد دلار ارزیابی و برآورد شد كه اگر سیاستهای تولید و مصرف انرژی در ایران اصلاح نشود، ضرر و زیان ناشی از آلودگی هوا توسط بخش حمل و نقل به 4/8 میلیارد دلار خواهد رسید ([7])

مطالعات مربوط به كاهش آلودگی هوا در تهران به یک شركت ژاپنی محول گردیده است. این شركت نتیجه مطالعات خود را در اختیار شهرداری و سازمان محیط زیست قرار داده است.


[1]  - قلم سبز ایران، به نقل از آسمان آبی، 19/12/1382،

 http://irangreenpen.org/00news/001044.shtml

[2]  - قلم سبز ایران، به نقل از آسمان آبی، 19/12/1382،

 http://irangreenpen.org/00news/001044.shtml

[3]  - قلم سبز ایران، به نقل از آسمان آبی، 20/5/1383،

 http://irangreenpen.org/00news/002816.shtml

[4]  - قلم سبز ایران، به نقل از آسمان آبی، 15/6/1383،

 http://irangreenpen.org/00news/003066.shtml

[5]  - قلم سبز ایران، به نقل از آسمان آبی، 21/2/1383،

 http://irangreenpen.org/00news/001740.shtml

[6]  - گزیده‌ای از تحقیق تیمور اشتری - سازمان بهینه سازی مصرف سوخت.

[7] - خبرگزاری فارس‌، 21/9/1383،‌به نقل از گزارش بانک جهانی،:

http://www.farsnews.com/NewsVm.asp?ID=114584

/ 0 نظر / 35 بازدید